کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی عروقی درآینده با نوعی رژیم غذایی Paleolithic

براساس نتایج مطالعه ای که گزارش آن در نشست سالانه ی انجمن غدد دربوستون ارائه  گردید، نوعی رژیم غذایی Paleolithic(پارینه سنگی) میتواند به کاهش وزن زنان یائسه ی چاق کمک کرده و میزان اسیدهای چرب موجود در جریان خون آنها را بهبود  بخشد.

 نویسنده ی ارشد این تحقیقات Caroline Blomquistاز دانشگاه  Umeåاز سوئد می گوید، نوعی رژیم پالئولیتیک بدون محدودیت کالری به طور چشمگیری موجب بهبود پروفایل اسیدهای چرب مرتبط به حساسیت به انسولین در زنان یائسه ی  چاق می شود، چربی احشایی آنها را  کاهش می دهد  و از وزن این افراد می کاهد، این نوع رژیم غذایی که میزان اسیدهای چرب polyunsaturated  آن زیاد است می تواند اثرات مفید طولانی مدتی بر اختلالات مرتبط با چاقی از جمله کاهش خطر دیابت و بیماریهای قلبی عروقی داشته باشد.

Blomquistوهمکارانش مداخلاتی را به مدت 24 ماه بروی 70 زن یائسه ی چاق با مقدار قند خون ناشتای طبیعی انجام دادند. این زنان بصورت تصادفی در دو گروه : نوعی رژیم غذایی پالئولیتیک و رژیم غذایی کنترل محتاطانه شرکت کردند. افرادیکه در گروه رژیم غذایی پالیئولیتیک شرکت داشتند، 30 درصد از انرژی کل روزانه ی خود را  از پروتئین ها، 30 درصد از کربوهیدرات ها و 40 درصد را از چربیهای با محتوی بالای اسیدهای چرب غیراشباع دریافت می کردند. در گروه کنترل 15 درصد از انرژی کل روزانه از پروتئین ها ، 30 درصد در چربیها  و 55 درصد از کربوهیدرات ها تأمین می شد.

رژیم غذایی پالئولیتیک رژیمی است که اساس آن بر مصرف گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، میوه جات، آجیل، انواع  توت ها و روغن زیتون، کلزا و آووکادو به عنوان منابع چربی اضافه  می باشد.

بیش از دو سال افراد شرکت کننده در 12 جلسه گروه تحت هدایت یک متخصص تغذیه قرار گرفتند وهمه ی شرکت کنندگان گزارش مداوم مصرف مواد غذایی خود را ثبت کرده و به محققان ارائه  دادند.

 درابتدای تحقیق، 6 و 24 ماه پس از آغاز این تحقیق، اندازه گیریهای بدنی و نسبت ها، میزان مصرف موادغذایی، فعالیت بدنی، میزان چربی خون، بیان ژن فاکتورهای کلیدی در متابولیسم  چربی ها و التهاب ، مقاومت به انسولین، ترکیب نسبی اسیدهای چرب موجود در پلاسما بررسی وثبت شد.

 بعد از 24 ماه، زنان یائسه ای که تحت رژیم غذایی پالئولیتیک قرارداشتند درگزارش خود به کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع به میزان 19 درصد و افزایش مصرف اسیدهای چرب monounsaturatedو polyunsaturatedبه ترتیب به میزان 47 و 71 درصد اشاره کردند.

اسیدهای چرب خاصی که با مقاومت به انسولین ارتباط داشتند، درگروه رژیم پالئولیتیک درمقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. پس از 24 ماه  وزن بدن و میزان چربی احشایی زنان شرکت کننده  درهر دو گروه بطور چشمگیری کاهش یافت.

 Blomquistمی گوید: اختلالات مرتبط با چاقی بصورت همه گیر در سطح جهان موجب ایجاد بار اقتصادی قابل توجهی بر افراد و دولت ها شده است، یافتن روشهای موثر برای بهبود تعادل متابولیسم  دارای منافع حیاتی دراین زمینه خواهد بود.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160402113040.htm